Megatrendit keskustelujen ytimessä
– Pöhinä oli positiivista. Oikea kohderyhmä meidän palveluille oli liikkeellä ja oli mukava tavata asiakkaita pitkästä aikaa henkilökohtaisesti. Tarjouskantaa syntyi ja kiire jatkui messujen päätyttyä, kertoo LinePack Oy:n toimitusjohtaja Sami Mäenpää.
– Nyt kaksi viikkoa messujen jälkeen kaikki yhteydenotot on kontaktoitu ja sovitut tarjoukset tehty. Loppuvuosi meneekin tilauksia odotellessa 🙂. Vinkki kaikille asiakkaille – nyt ei kannata viivytellä tilausten tekemisessä. Hinnat ovat keväällä varmuudella jo nousseet, arvioi Mäenpää.
– Yritykset tekevät laitevalintoja ja investointeja vastuullisuuden perusteella. Esimerkiksi pakkauksien suunnittelussa siirrytään kierrätettäviin muoveihin ja ylipäätään käytetään yhä vähemmän muovia, Sami Mäenpää kertoo.
"Ekologisuus ja vastuullisuus olivat mukana liki jokaisessa keskustelussa."
– Nämä valinnat vaikuttavat myös pakkauslaitteisiin, kun halutaan hyödyntää niin kutsuttuja mono-materiaaleja. Yritykset eivät halua omilla tuotantolinjoillaan ylipakata eivätkä käyttää paksuja materiaaleja. Jos mahdollista, valinta kohdistuu aina ekologisempaan ratkaisuun, Mäenpää jatkaa.
Ekologiset materiaalit saattavat maksaa enemmän, mutta investointi tulee takaisin vastuullisuudessa ja brändin arvoissa. Kuluttajat edellyttävät vastuullisuutta ja ovat valmiita siitä maksamaan.
– Isot volyymit eivät vielä liiku, mutta suunta on selvä. Kehitysvauhti on kova ja muovin rinnalle nousee uusia materiaaleja joiden käyttöönottokynnys selvästi madaltuu, toimitusjohtaja arvioi.
Linepack on toimittanut pakkauslinjastoja jo vuodesta 2014 alkaen. Pitkän kokemuksen myötä yrityksessä tiedetään, että pakkauslinjastojen vaatimuslista on varsin kova. On huomioitava markkinoinnilliset näkökulmat sekä hallittava materiaalien moninainen kirjo.Tuotteen myös on oltava kuluttajaystävällinen sekä teknisiltä ominaisuuksiltaan monipuolinen: kaasutiivis, kosteus hallittavissa ja usein kestettävä uunia tai pakastusta.
– Tuotteen säilymisen haasteet ja miten tuote on suojassa on kehityksen ajuri myös laitepuolella, toteaa Mäenpää.
Oma tuotekehitys ja luotettavat brändit
Linepack Oy on jo vuosia panostanut tuotekehitykseen. Vahvojen ja tunnettujen kansainvälisten brändien rinnalle yritys on rakentanut omaa tuotebrändiä. Vaativan työn tuloksena yrityksen oman tuotannon lippulaivaksi on noussut Linepack-annostelupumppu yhdistettynä CIP-pesukeskukseen.
– Asiakkailta saatu palaute on ollut kannustavaa. Kiitosta on tullut yrityksen monipuolisuudesta ja hyvästä tuoteskaalautuvuudesta. Palautteen mukaan Linepack-annostelupumppu sopii mm. keitoille, kastikkeille ja erilaisille massoille. Lisäksi pesukeskuksen nopeus ja hyvät hygieniatulokset ovat asiakkaiden arvostamia ominaisuuksia, toimitusjohtaja Sami Mäenpää paljastaa.
– Annostelupumppu pesuyksiköllä sopii hyvin elintarviketeollisuuteen ja julkiselle sektorille. Soita, laita viesti tai tule käymään. Etsitään yhdessä teille parhaiten sopiva ratkaisu, Mäenpää päättää.