Raaka-aineita pitää rakastaa
– Täällä Juvalla Etelä-Savossa meillä on noin 50 kokkia tekemässä kotiruokaa. Raaka-aineet tulevat sovituilta toimittajilta takaovelle ja “keittiö linjan” toisesta päästä valmiit tuotteet lähtevät maailmalle reseptien mukaan tehtyinä, keittiöpäällikkö Mikko Viitanen kuvaa tuotantolinjan sujuvuutta.
– Olemme pieni perheyritys ja meidän arvoja on tehdä ruuat itse ja käsin. Se tekee meistä myös tuotannollisesti joustavan. Pystymme hyvin huomioimaan markkinan ja asiakkaamme toiveet. Haluamme olla aitoja kumppaneita.
– Mikon mukaan kysyntä valmisruoan laadukkaille tekijöille ja tuotteille on kasvava. Korona avasi ja vauhditti valmisruoka markkinan kasvua vähittäiskaupassa, eikä hidastumisen merkkejä ole edelleenkään havaittavissa.
Uusia jakeluteitä
Valmisruoka-busineksen yksi suurimpia jakeluteitä on kauppojen ja markettien palvelutiskit. Kuluttajien arjen kiireet ja esimerkiksi palvelutiskiltä haettava lounasruoka toimivat kysynnän ajureina.
– Vaikka taloudessa on uhkakuvia näin talven keskellä, aina tulee kevät ja nälkä, keittiöpäällikkö rauhoittelee.
– Trendi juuri nyt on se, että hyviä raaka-aineita käyttämältä me teemme terveellistä ja astetta parempaa syötävää eli ravintolatasoisia annosruokia, Mikko kertoo alan muutoksista.
– Valmisruualle on haasteena, sen pitää näyttää hyvältä kylmänä ja kuumana. Ruoan ostamiseen kun vaikuttaa myös ulkonäkö tiskissä tai pakkauksessa.
Tuotannon trendit
Valmisruokateollisuuden vastuullisuuden lisäksi haasteina on pakkaaminen, tuotemerkinnät ja laadunvalvonta.
– Tänä päivänä pakkaamiseen käytetyistä muoveista osalla on jo noin 80 prosenttia kierrätettäviä. Myös pinnoitetut kartongit ovat toimialalla aktiivisen tuotekehityksen piirissä. Etiketeissä hyödynnämme myös sertifioituja materiaaleja. Tämä on hyvä suuntaus, Mikko linjaa.
Keittiöpäällikkö Viitasen lista pakkauksen vaativuustasosta on melkoinen: hyvä tuotteen säilyvyys, tuoteturvallisuus, kuljetuksen kestävyys, helppo logistiikka ja sopiva hyllyyn laitettavaksi.
– Tuotekehityksessä ruoka arvioidaan kylmänä ja kuumana ja siinä välissä on pakkaus. Säilyvyys on reilun viikon verran. Tehtaalla tuote valmistetaan valmiiksi ja kuumaksi, jäähdytetään ohjeistuksien mukaan, pakataan ja sen jälkeen kylmäketjun kautta toimitetaan jakelupisteeseen, esimerkiksi marketin palvelutiskille tai valmisruoka hyllyihin, Mikko Viitanen päättää.
Kruunu Herkku valmistaa noin 120 erilaista ruokaa viikossa ja noin 50 tonnia ruokaa lähtee keittiöltä viikon aikana asiakkaille eri puolille Suomea.
Ennakoiva huolto
Tuotannon laitehankinnoissa Kruunu Herkussa arvioidaan energiatehokkuutta.
– Teemme tällä hetkellä työtä liukuvasti kahdessa vuorossa. Raaka-aineet, sähkö, vedenkulutus, pakkausmateriaalit, tuotantotilojen lämmitys, kylmäketjun hallinta sekä tuotanto- ja pakkauskoneet ovat kaikki osa Kruunu Herkun valmistus keittiötä, joita seuraamme, Mikko listaa.
– Jotta reseptiikka, aikataulutus ja laadunvalvonta toimivat, teemme jatkuvaa tuotannon suunnittelua ja kehittämistä. Kaikkea mitä teemme mitataan ja tarkastetaan jatkuvan parantamisen periaattein.
“Vastuullisuutta on se, että laitteista pidetään hyvää huolta.”
-Kaksi kertaa vuodessa meillä on laaja pakkauskoneiden vuosihuolto. Silloin LinePack Oy:n huoltotiimi pääsee meidän tiloihin tekemään huoltoa. Laitteet puretaan osiin ja kuluneet osat vaihdetaan. Teemme omatoimisesti jatkuvaa huoltosuunnitelmaa, jotta pysymme sovituissa aikatauluissa, Mikko avaa yhteistyötä laitetoimittajan kanssa.
Keittiöpäällikkö Mikko Viitasen mielestä vastuullisuutta on se, että laitteista pidetään hyvää huolta.
-Haluamme, että tuotanto toimii ilman häiriöitä. Huollon pitää olla suunniteltua ja ennakoivaa. Työympäristön pitää olla kunnossa.
-Kun on henkilöauton hintaiset uunit, niin kyllä niitä pitää huoltaa hyvin, Mikko linjaa Kruunu Herkun toimintamallia.
Kruunu Herkun Vastuullisuus
“Parannamme energiatehokkuuttamme, vaikutamme toiminnassamme ja tuotteissamme syntyvien pakkausmateriaalien fiksuilla valinnoilla mahdollisimman vähän ympäristöömme ja kuljemme kohti vähähiilisempää toimintaa. Arvioimme toimintamme vastuullisuutta niin sanotussa Pellolta pöytään –arvoketjussa, joka pitää sisällään koko kumppaniverkostomme, oman toimintamme ja tuotteiden turvallisuuden sekä vastuullisuuden aina kuluttajille saakka”.